URBAN TRAINING?

På lørdag holder jeg det jeg kalder URBAN TRAINING :-)  Og du sidder sikkert og tænker WHAT IS SHE TALKING ABOUT? Så derfor er dagens blog om URBAN TRAINING :-)

Photo 07-08-13 18.06.16

Jeg elsker funktionel træning og jeg elsker at være udendørs, sÃ¥ derfor har jeg valgt at kombinere disse to ting. Alt fysisk træning er godt og skønt, sÃ¥ giv gas med hvad end du syntes er sjovt. Jeg holder meget af træning som giver mening og hvor hele kroppen bruges pÃ¥ en gang. Ved ikke om det er dovenskab eller hvad, men helt ærligt hvorfor lave øvelser for en muskel, nÃ¥r man kan træne det hele pÃ¥ en gang 😉 Selvfølgelig er der nogle enkle øvelser hvor hele kroppen ikke bliver trænet, men hovedsageligt set sÃ¥ skal hele kroppen pÃ¥ arbejde og ikke bare bicep musklen.

Som den hybrid jeg er, så kan urban training både være elementer fra crossfit, yoga, pilates og andre gode træningsformer. De to vigtigste elementer er naturen og funktionalitet.

Photo 05-09-13 11.11.03

Og her kommer naturen ind…hvem elsker ikke sol og en frisk brise. Indenfor er det normalt lidt varmt, indelukket og ærligt talt lidt klaustrofobisk. Udenfor er det kun dig der sætter grænserne. Det handler bare om at være kreativ. Det er vigtigt for mig, at du ved at træning kan gøres alle steder på alle tidspunkter. Du behøver ikke en masse redskaber og meget plads. Bare dig og gåpåmod!!!

Få lidt inspiration på denne video HER og se hvad man kan blive udsat for den 5. april til URBAN TRAINING

underskrift2

Barsel og træning

Barsel er ensbetydende med latte og lange gåture. Og når man alligevel drikker kaffen, så mangler der bare kagen og ofte er mødregruppen et sted hvor man altid kan få tilfredsstillet sin søde tand :-) Det hele kan godt gå lidt op i en højere enhed, når en mødregruppe mødes. Endelig er der nogle, som forstår den manglende søvn, den manglede kontakt til kroppen og sidst men ikke mindst lysten til at snakke om vidunderet.

Alle de lækre kager, boller, kanelsnegle og lignende kan godt gøre det svært at komme af med de sidste kilo efter en graviditet. Amningen gør ofte at kiloene ryger nemt af i starten,  barnet suger simpelthen det hele væk. Men så når man til de sidste kilo, og de bliver bare hængende.

Når man bliver gravid gennemgår ens krop utrolig mange ting. Jeg er ikke ekspert på dette område, og har ikke selv oplevet MOTHERHOOD endnu. Men som træner oplever jeg utrolig mange kvinder, som ikke føler, de kan genkende deres krop. For ja den ændrer sig rigtig meget.  Det er bare ikke den samme krop som for 9 måneder siden. Og det bliver man nødt til at acceptere.

Hvad der ikke har ændret sig, er dig! Du er stadig den samme person som for 9 måneder siden. Du kan få kontrol over din krop igen. Både din fysiske form og styrke er ikke den samme.  Dette gælder for de fleste kvinder efter en graviditet. Hvis du var i rigtig god form, da du blev gravid, og har haft mulighed for at træne hele din graviditet, så bliver det lettere at få kroppen tilbage. Men det er slet ikke alle, som har det udgangspunkt, og mange falder i latte/croissant fælden.

Mødregruppen er meget betydende for, hvordan din barsel kommer til at være. Er du kommet i kaffe/kage klubben eller er du kommet i sporty spice gruppen. Der skal være plads til det hele, men husk dig selv og dine prioriteter. Hvorfor ikke bruge lidt af barselstiden på at finde din krop igen? Måske kan du minimere kaffe/kage indtaget og få lokket din mødregruppe til at træne sammen en gang om ugen.

Det kan være PUSHYMUMS, mor/baby hold i dit fitness center eller at hyre en træner som jeg til at lave et personligt forløb til jeres mødregruppe. Som Mette Vestergaard og hendes mødregruppe der har hyret THL Training til at få dem tilbage i form eller Caroline Keegan Andersen som fik skubbet hendes mødregruppe igang med træningen :-)

“Det var svært selv at komme igang, men nÃ¥r mødregruppen og Tanja stÃ¥r og venter kl 9 torsdag morgen er det bare at komme afsted.
Vi lunter, løber, spurter, hopper, laver ‘duen’, ‘frøen’, planken’, ‘burpees’ og meget mere med Tanja som indpisker. Føles faktisk som en sjov leg, hvor man indimellem bliver lidt ‘sur’ fordi Tanja bestemmer, at der skal spurtes, nÃ¥r benene er godt trætte, eller lige synes at numsen skal længere ned, nÃ¥r man selv synes, man stÃ¥r i en flot planke :0)
MEN bagefter er det sÃ¥ fedt, fordi tiden er fløjet afsted, hele kroppen trænet igennem, og som mødregruppe bliver vi godt rystet sammen- ogsÃ¥ selvom det er individualiseret træning og vi ikke nødvendigvis har lavet det samme.”
Mette Vestergaard

 

 

Fantast 2

Caroline Keegan Andersen

Så invester i dig selv og få udnyttet tiden på barsel :-)

En som har udnyttet sin barsel er en af mine store forbilleder – min søster Maria :-) Hun er verdens dejligste søster, som har verdens skønneste børn. Hun er en kvinde, som gør det, hun sætter sig for. Om det er at løbe en halvmaraton, tabe sig eller lave 100 squat om dagen. HUN GØR DET BARE! Og hvad der fik mit søstertrænerhjerte til at smile var, da hun besluttede sig for at løbe et halvmaraton efter hendes første barn. Dette var mÃ¥let, før næste barn kunne sættes i verden. Og selvfølgelig gjorde hun da det.

søs

Ikke nok med at jeg var en stolt søster, da hun kom i mål, hun havde også selv taget kontrollen med sin krop igen. Hun var nede på sin vægt før graviditeten, hun havde løbet sit halvmaraton og hun strålede af stolthed.

Så gør som hende. Sæt dig et mål og gennemfør det. Og få din mødregruppe til at hjælpe dig.

underskrift2

Eliteudøvere GONE sour!

Photo 01-03-14 10.09.44Sidste tirsdag var jeg en meget god datter. Min far lå med influenza, og en glad og cocky mig kom med the og gav en hjælpende hånd, for han var hårdt ramt og så sgu ikke helt godt ud. Jeg tog derfra med den dejlige følelse, af at have gjort noget godt for en man holder af. Hvad jeg ikke vidste var, at jeg inden for få timer selv ville ligge i fosterstilling stadig iført tøj og sko inden under min egen dyne og ryste af den samme sygdom. SOMETIMES LIFE IS A BITCH

Da jeg kom hjem fra mine forældre, havde jeg klaret hele dagens tjekliste: Specialelæsning, tjek, træning, tjek, pasning af min søde far, tjek, indkøb, tjek, oprydning, tjek. Alt var ordnet, og samvittigheden var i top. Jeg gik i gang med aftensmaden, men midt i lasagnelagene kunne jeg mærke, der var noget helt galt. Skyndte mig, så meget jeg kunne, så manden min kunne få mad, og måtte så stavre ind i sengen. Jeg var så dårlig, at jeg ikke engang bemærkede mine løbesko, jeg stadig havde på fødderne. Og der lå jeg så; sovende under dynen kl. 19. WHAT THE FUCK? Hvad skete der lige for min overskudsdag?

Timerne sneglede sig af sted med at sove og drikke te og vand. Og det ellers altid nærværende dilemma hos en eliteudøvere, om hvorvidt de skal træne eller ej, var simpelthen ikke eksisterende. Det var ganske enkelt ikke en mulighed for mig at komme ud af sengen, så der lå jeg. Og ja, det er så en uge siden nu og har stort set ikke bevæget mig siden da. Lige så medlidende jeg så på min søde, syge far, ser min kæreste nu på mig.

Jeg prøvede i søndags at komme ud og løbe, for feberen forsvandt, og jeg begyndte langsomt at komme til mig selv. Så jeg tænkte, at søndag var dagen, hvor eliteudøveren skulle luftes igen. :-) Og her kommer så elitetøsen GONE sour.

Min ben var som spaghetti, jeg måtte tage museskridt, da jeg ellers var bange for at falde, og mine lunger skreg af smerte trods min utrolig langsomme tempo. For hvert skridt var jeg forundret over min løbetur ugen inden på 20 km. Er vi virkelige en og samme pige. Elite tøsen Tanja Hultengren Larsson og sour tøsen Tanja Ha-ondt-af-mig-selv Larsson. Jeg måtte slæbt mig hjem og trøstede mig med, at jorden ikke var gået under, og det var godt, at jeg nu har andre interesser, når nu hende elite tøsen har valgt at forlade mig. Så må speciale pigen jo bare tage over for en stund.

Efter at havde været igennem alle sorgstadierne over min for øjeblikket tabte eliteudøver, så trøstede jeg mig med, at en uge eller to uden træningen ikke vil ændre min godt opbyggede træningbase. Jeg er måske slået for øjeblikket, men I WILL BE BACK :-)

underskrift2

STRONG IS THE NEW SKINNY – ELLER HVAD?

Photo 19-09-13 12.06.12

Fantastisk at se, hvordan styrketræning er kommet ud til folket, og her mener jeg særligt os kvinder. Det er fedt, at size 0 ikke længere er målet, men at sundhed og velvære er blevet succeskriterier for et velfungerende jeg.

Som nyudklækket blogger snuser jeg rundt i diverse træningsblogs, og det er tydeligt at fitness, styrke og crossfit er på sit højeste. Kettlebells er ikke længere kun for militæret, men har status som løbeskoene i hjemmet. Det er en fantastisk udvikling vores træningsopfattelse har gennemgået. Kvinder er ikke længere bange for tung styrketræning, fordi styrketræning ikke længere er ensbetydende med bodybuildernes store, opsvulmende muskler. Tendensen blandt kvinder og i modebladene er tydelig: Det er IN at være sund og stærk.

Og jeg er helt enig, STONG IS THE NEW SKINNY!!

Der er dog en bagside, for med alt den fokus på styrketræning er der en stigende tendens til at konditionstræning bliver forbundet med det nu outdatede SKINNY. Billedet på konditionstræning er blevet de supertynde piger i tætsiddende løbetøj, der spæner rundt om søerne, mens de tænker på deres næste gulerodssaft. MEN siden hvornår har konditionstræning været ensbetydende med en intetspisende size 0?

Nu er de fleste i min omgangskreds kredsløbstrænende, og DU vil blive overrasket over de mængder mad, de spiser. Er selv for nylig hjemvendt fra træningslejr på La Santa, hvor træningen hovedsageligt bestod af svømning, cykling og løb, altså konditionstræning. Og der er ingen size 0 blandt os tøser! Vi havde tvært i mod et PRO EATING TEAM – men jeg blev desværre smidt af holdet, da jeg ikke kunne færdiggøre min 3. omgang i buffeten :-(

Ligegyldigt hvilken træningsform du dyrker, så gælder den samme regel – aldrig vær fanatisk. Jeg lever selv efter min fars råd: Alt med måde. Og det har fungeret rimelig godt indtil nu. Det er okay at spise sundt i hverdagen og hygge sig i weekenden. Du behøver ikke at træne hver dag og leve efter RAW princippet for at kunne kalde dig sund. Og du kan både løbe en tur OG tage en omgang med kettelbells, hvis du vil komme i god form. Sundhed handler om balance.

Det er super fedt, at kvinder er begyndt at ”raise the bar” og løfter tunge vægte – jeg elsker det :-) Men der er intet galt med at elske de lange løbeture. Og du bliver ikke usund af at spise chokolade med familien en fredag aften. Træning og kost bør være et middel til fysisk velvære, ikke en pligt for samfundets skyld. Grunden til at være fysisk aktiv skal ikke være, at samfundet har idealiseret size 0-kvinden, men fordi du oplever bedre livskvalitet og glæde i din hverdag. Så ja, STRONG IS THE NEW SKINNY – men træning er for DIN EGEN skyld :-)

underskrift2

Nice to Have or Need to Have?

PicMonkey Collage1

Min uge består af mange timer i træningstøjet. I og med at jeg er personlig træner, så har jeg mange arbejdstimer i dejligt behageligt træningstøj, måske en af grundene til at jeg har valgt det job :-) Elsker behageligt tøj! Timerne ophober sig yderligere, da jeg er triatlet og derfor typisk har 2 træningspas om dagen. Alt dette betyder meget svedigt tøj og mange ture under bruseren.

Jeg vil derfor vise jer 3 ting, som er uundværlige for mig i min dagligdag :-)

1. Jeg svømmer ca. 4 gange om ugen og går yderligere i bad tonsvis af gange. Alt det vaskeri gør mit lange dejlige hår kedeligt og umuligt at styre. Pga tidspres og evt. lidt ugidelighed så bruger jeg ikke en masse tid på at sætte mit hår. Det skal bare fungere, så er jeg glad. Og det gør det kun ved hjælp af MAROCCANOIL. Det er absolut NEED TO HAVE!!! Jeg har op til flere flasker stående, en på badeværelset, en i træningstasken og en i soveværelset. Det gør en verden til forskel, da den gør mit hår blødt og dejlig nemt at rede ud. Og så dufter den bare dejligt.

2. Min alltime favorit – Kari Traa Butterfly. I mange år har dette mærke været fast inventar i mit klædeskab. Mærket er gennemtænkt feminint, med masser af farver og skøn pasform til kvinders kroppe. Butterfly linjen kan alle bruge. Om du er 12 år eller 60 år. Om du er en str. small eller xl. Det passer til alle og ser samtidigt knaldgodt ud . Jeg bruger selv butterfly bluserne til løb, fitness, som undertrøje på mine cykelture, på skiferien og bare til hverdagsbrug :-) De mange farver gør mig glad og der er (s’gu) altså ikke noget bedre end at se lækker ud, når man træner. Dette er et ABSOLUT NEED TO HAVE!!!

3. SÃ¥ er vi kommet til den sidste – den nye i klassen :-) Nike Aeroloft 800 Women’s Running Vest. Jeg sÃ¥ den første gang i Endurance Sport pÃ¥ Frederiksberg og syntes den var vildt fed. Som et lille julemirakel fik jeg den i gave (tak mor) og har nydt den meget pÃ¥ mine løbepas. Den er uden tvivl lidt overkill, men nogle gange sÃ¥ skal vi kvinder have lidt luksus. Og den her løbevest er helt klart LUKSUS :-) It’s only a NICE TO HAVE but a damned good one :-)

Så find shoppegenet frem og fortæl mig hvad din næste gave til dig selv er?
underskrift2

GET MOVING

Photo 01-03-14 10.09.20 (1)

Kom nu bare af sted!!! Utrolig mange mennesker har et virkelig tæt forhold til deres sofa. De plejer den dagligt, har dinner dates og nyder gerne de sidste timer af dagen pÃ¥ den. Nu vil jeg ikke lave en nedslagtning af sofaen – holder selv meget af min :-) Men det er bare en sofa, den har hverken magiske kræfter, som holder dig fastlÃ¥st eller yder det vilde til samtalen. Det er bare en sofa. SÃ¥ derfor – let rumpetten og kom af sted.

Vi mennesker har tendens til at overloade vores hoveder. Vi overvejer, genovervejer og vender den lige en ekstra gang, inden vi foretager en handling. Vi har lært som barn, at det er vigtigt, man tænker før man taler og det er jeg også all in for. Men når det gælder træning, så er det handling og ikke tanker, som gør udslaget. Hvis tankerne først får plads, så forsvinder handlingen ofte. Vi er utrolig gode til at overtale os selv til at blive i sofaen eller under dynen. Min egen indre stemme lyder utrolig klog kl. 5.00 om morgenen – ”det er vigtig med masser af søvn, Tanja”, ”læg dig bare til at sove igen,” ”husk Tanja, at restitutionen er grundstenen for forbedring”, ”du kan bare svømme senere”. Stemmen lyder meget overbevisende og klog.

Der er flere forskellige måder at trykke på tankestrømmens off-knap på. Her kommer 3 bud på at få skubbet dig ud af døren:

Fit and fab date
Lav en aftale med din veninde, kæreste eller bekendt. Pga. min utrolig overbevisende stemme om morgenen laver jeg gerne en aftale med en veninde, som henter mig på vejen til træning. Jeg ved, at de står ude foran min dør 5.40 sharp, så derfor gør jeg også!! Og man fortryder kun de træningspas man ik’ fik gjort :-)

Løbetøj på NU
Vi kender det alle sammen – kommer træt hjem fra arbejde og vil gerne lige løbe en tur, men man skal liiiige se en serie, rydde op, lave mad til børnene eller lignende. Og inden man ved af det, så er tiden gået og du fik aldrig taget dig sammen til at hoppe i skoene og ud af døren. Så her kommer rådet – TAG TØJET PÅ PROMTE, når du kommer hjem fra arbejde. Når du kommer ind af døren, smutter du i dit træningstøj og derefter kan du lave alle de ting du liiiiige skal nå. For du ved, at du ikke tager tøjet af igen medmindre det er klamt og svedigt :-) Dette trick bruger vi alle, selv en af (ifølge mig) dks større sundhedseksperter Michelle Kristensen.

Rutinen
Vaner er en stor del af vores liv, der findes gode og dÃ¥rlige vaner, men de har det tilfælles, at de gøres uden overload af hovedet. YOU DON’T THINK – YOU ACT!!! NÃ¥r først træning er blevet en rutine,sÃ¥ bruger du ikke energi pÃ¥ undskyldninger, men derimod fysisk energi – i og med du er fysisk aktiv.

Så tag mobilen og lav en fab date med veninden eller søsteren, tag tøjet på når du træder ind af døren og commit dig til det i 2 uger. Så lover jeg dig, at dig og din sofa glider fra hinanden og bare nyder lidt kvalitetstid engang i mellem :-)

underskrift2