SOCIAL TRAINING

1236604_10151586925415965_74965114_nJeg har et par gange her på min blog anbefalet, at du finder dig en trænings-buddy. Det har jeg gjort, fordi jeg er stor fan af, at træning bliver en social oplevelse. Som mennesker har vi brug for selskab. Det er vigtigt for os at socialisere, og det kan vi gøre på rigtig mange måder. Vi har derfor også tit venner fra forskellige steder: studiet, barndommen, foreninger og arbejdet. Med en travl hverdag, er det ikke altid nemt at få passet både træning, børn, kærestehygge, venner, familie og karrieren. Og her tænker jeg, det er åbenlyst at kombinere nogle af tingene – min favorit er, at træne med venner og familie :-)

Jeg har mange træningsbuddies fra triatlonverden. Man skaber sig hurtigt en vennekreds i en sport som min. Og mange af dem er jeg med tiden kommet rigtig tæt på. Men nogle af mine bedste venner er fra folkeskolen.  Vi er seks vildt forskellige piger, og det kan derfor være svært at finde tid til at ses. For nogle weekender siden var der dog dømt 90’er-hygge med alle os damer til Backstreet Boys koncert i Hamburg – jep, du læste rigtigt, Backstreet Boys!!! Men det kan være svært at få kombineret en weekend med teenagetendenser og druk-90’er-hygge med et krav om træning. Her kommer det geniale ved social træning. Du hiver bare én eller flere af veninderne med.

Jeg er helt klart SPORTY SPICE i gruppen (for nu at blive i 90’ernes verden), så på vores hyggeweekender står jeg normalt op lidt tidligere end de andre og ser Hamburg med løbeskoene. Normalt er dette en solo oplevelse, men denne weekend var anderledes. Christina, den litterære i gruppen, har på det seneste fundet glæden ved træning, og har lavet en kolossal forandring både fysisk og mentalt. Hun er langt stærkere end nogensinde på begge fronter. Hun var derfor frisk på en løbetur lørdag morgen, så det blev til den hyggeligste morgenløbetur langs en idyllisk, tysk flod med gæsteoptrædener af konkurrenceroere og skrapende ænder. Social running ROCKS :-)

1391756_10151681965690965_1396593072_n

559717_10151681963470965_1314773465_nEn anden virkelig god, social træningsoplevelse havde jeg sidste år, hvor jeg var skadet med træthedsbrud i mine fødder, og min motivation til at komme ud at løbe var helt i bund. Min søster tog derfor initiativ til at vi lavede en søndag i familiens- og træningens tegn ved Iforms hjerteløb i Charlottenlund. Ikke nok med min søster og jeg løb sammen, min veninde Rebecca og hendes søster løb også samme løb. Det blev til søster-løbet :-) Jeg nød de 10 km langt mere, end min søster aner. Ja, jeg fik selvfølgelig løbet, men mest fordi det var tid sammen med hende. Hun er advokat og har to fantastiske børn. Med en über presset hverdag er der sjældent tid til søstertid. Med løbet her kunne jeg kombinere min egen træning og få tid sammen med min søster. Det er lykken :-)

Så mit bud på at få tid til det hele, er at lave en kombi – en trænings oplevelse sammen med enten dine veninder eller familie :-) Mit næste social træningsoplevelse er Iformløbet med min søster, hvad er din?

underskrift2

Da den bredballede flodhest forsvandt

DCIM100GOPRO

Det er common knowledge at vi kvinder ofte vurderer os selv meget kritisk foran spejlet. Det er en sjældenhed, at vi ligefrem stråler af selvtillid, når bikinien skal findes frem, fordi solen omsider favner lille DK. Oftest er det bagdelen, lårene, maven eller mormorarmene, som vi ikke vil have frem i dagens lys, og som typisk altid ser bedre ud på veninden end os selv. I dagens blog vil jeg derfor sætte fokus på den dårlige selvtillid, så vi én gang for alle kan sende billedet af den bredballede flodhest på porten. For piger – sådan ser vi jo ikke ud!

Jeg har bidt mærke i, at samtidig med vi er vores egne største kritikere, så lægger vi billeder af os selv ud på de sociale medier som aldrig før: Os med en drink i hånden på en bar, os med en café latte og en ven på bænken, ja selv sommerbilleder af os under solen i shorts og top bliver delt med venner og fremmede på instagram og facebook.

Hvorfor er det, at den selvtillid, vi viser verden på de selviscenesættende billeder, vi lægger op, forsvinder, når vi er os selv? Hvorfor er det, at den ikke strækker sig ud over de sociale medier! Hold fast i den gode selvtillid, du føler, når du ser et godt billede af dig selv. Det er jo dig på billedet! Ja, du er så smuk, cool og feminin! Find den følelse af at tro på dig selv frem, når du står derhjemme foran spejlet, og når du går i gang med træning. Du er mere, end du tror, og du kan mere, end du tror.

Dette gælder især os kvinder, og især nÃ¥r det gælder fysisk træning. Vi kan nogle gange holde os selv fast i en ide, vi har fÃ¥et bygget op om os selv. Vi har en mental barriere, der bestemmer, hvad vi er i stand til, og især hvad vi IKKE er i stand til. Forny dig selv, og slip ideen om, hvad du kan og ikke kan. Find dig et mÃ¥l, som er realistisk – men samtidig ogsÃ¥ atypisk for dig. Det kan være et 10km løb eller at begynde at bruge frivægte eller at deltage i din første, lille triatlon.

For mig er det vigtigt, at DU altid har ”jeg kan” i baghovedet, når du træner. Vores krop er ufattelig stærk, og vi kvinder har tendens til at få medlidenhed med os selv, langt før kroppen egentligt har sagt stop. Så snart det begynder at gøre ondt, så melder vi fra. Men gode resultater kommer af, at man presser sig selv en lille smule, ser sig selv i et nyt lys og tror på, at man kan stå distancen.

Så smid den bredballede flodhest ud over altanen, og sig hej til dit selvsikre facebook-profilbillede. Lad den selvsikre person være med dig hele tiden og ikke bare ude i cyberspace. Løft dig selv op, og vis dig selv du faktisk kan mere end hvad den bredballede flodhest fortæller dig.

underskrift2