PIMP THAT SQUAT

Photo 05-09-13 11.11.03Øvelsen squat kender de fleste. En yderst effektiv øvelse som sætter godt gang i balder og lår :-) Den giver dig muligheden for at få sat gang i bentøjet, og den kan laves EVERYWHERE – what not to like! And me like a lot :) Men det kan godt blive lidt kedeligt at lave den squat challenge, som du har fundet på instagram med flere hundrede gentagelser.

Jeg modtog en email fra en kunde i sidste uge, som havde det luksusproblem, at hun var blevet for stærk. Dette lyder udmiddelbart ikke som noget problem, men som studerende havde hun ikke råd til at købe en tungere kettlebell, så hun søgte hjælp hos mig. Løsningen er:

LET’S PIMP THAT SQUAT!!!

Photo 11-08-13 09.02.47

Du har flere muligheder for at pimpe en standard squat op. 1) Du kan sætte vægte pÃ¥. Det kræver enten indkøb af vægtstang og vægte, eller at du begynder i et fitnesscenter. 2) En anden løsning kunne være en KETTLEBELL, hvilket jeg er mega fan af. En kæmpe kanonkugle som legetøj er jo en hver kvindes drøm 😉 Jeg vil til enhver tid anbefale at have en kettlebell hjemme, da det er et fantastisk redskab til træning af hele kroppen. En kettlebell fylder ingenting, er nem at hÃ¥ndtere og kan bruges til rigtig mange øvelser. En vægtstang er ogsÃ¥ rigtig fin, men der skal bruges forskellige skriver samt en meget bred viden i teknikken for korrekt udførsel af øvelser. Men alt koster penge, og det er faktisk muligt at pimpe din squat helt gratis med denne tredje løsning: Jumpsquattet.

3) Et jumpsquat er en almindelig squat med et afsluttende hop. Jumpsquat er meget mere eksplosivt og dynamisk, hvilket giver en anden form for træning. Du vil få pulsen op meget hurtigt, og jeg lover dig, at du ikke kan tage lige så mange som almindelig squat. Jeg vil anbefale at kombinere almindelig squat og jumpsquat. Enten på tid eller gentagelser. Hold altid teknikken i mente, når du træner. Ved udførsel af helt almindelig squat, er det nemmere at holde teknikken ren end ved den mere dymaniske og eksplosive jumpsquat. Hav disse tre ting i baghovedet, når du giver den gas med YOUR PIMPED SQUAT:

  1. Hold ryggen RET
  2. Hold fod, knæ og hofte i en lige linje
  3. Get down and get dirty – huske nu at få din rumpet langt ned :-)

HAPPY JUMPSQUATTING

underskrift2

En triatlets bekendelser

Screenshot 2014-04-22 22.01.30SERIØST… Ja, det er seriøst lang tid siden sidste blogindlæg, og det er bare ikke okay. Så nu kryber jeg til korset og undskylder. Og tro mig, jeg at masser af ”gode” undskyldninger. Tidligere har jeg ikke skrevet så meget her på bloggen om mig selv som triatlet, men nu får I et lille indblik i, hvordan mit liv med træning af og til kan opsluge al min tid. :-)

Jeg tager af og til på træningslejr for at få det optimale ud af min træning, og det har jeg også været i år J Jeg er en del af Tri Team Copenhagen, som består af eliten fra de to store triathlonklubber i København: KTK86 og TRI4. Vi er en flok, som alle ønsker et godt træningsfællesskab for derved at opnå vores individuelle målsætninger. Som en del af det, har vi nogle årlige træningslejre, hvor vi kombinerer max social hygge med max træning.

I princippet er en sådan træningslejr rimelig simpel. Vi spiser, træner og sover – REPEAT i 14 dage. Såre simpelt, og sindssygt udmattende! Destinationen var denne gang Mallorca, hvor der skulle køres nogle cykeldæk tynde i det rå landskab. Turen startede med mødepligt kl. 04.00 sharp i lufthavnen, og trods de lidt trætte øjne var jeg virkelig frisk og klar på at tage af sted. Efter tre ugers influenza må man sige at min formkurve var styrdykket, så jeg var mere end klar ”to get back in shape”.

Screenshot 2014-04-17 23.15.26

Vores flok bestod her af en ordentlig gruppe drenge og to piger – Marie og mig. Vi er begge to virkelige HARDCORE tøser, som bare sidder med pÃ¥ cykelturen ”no matter what”. Forskellige folk har forskellige grunde til at følge med, selv nÃ¥r det er svært. Nogle gør det, fordi de er konkurrencemennesker, og bare ikke vil sættes af. Andre, simpelthen fordi de kan, og syntes det er sjovt at yde sÃ¥ meget, at de er døden nær. Min grund? Ja, den er sÃ¥dan set ogsÃ¥ simpel: MANGLENDE STEDSANS! Jeg kan simpelthen ikke finde hjem selv, hvis jeg ikke har nogen at følge efter. Derfor har jeg meget tidligt lært, at hvis jeg skal undgÃ¥ ydmygelsen med at ringe til min kæreste, og fÃ¥ ham ud og lede Mallorca, Fuertaventura eller de jydske landeveje igennem for at finde mig, sÃ¥ mÃ¥ jeg sgu bare sidde med op over de mange bakker og i de mange sving. Det er en motivationsfaktor, der virker 😉

Selve træningen er det samme som her hjemme. Vi svømmer, cykler og løber. Vi træner meget fokuseret og generelt MEGET. Det er ikke kun selve træningsmængden, som er vigtig, men ogsÃ¥ hvordan vi respondere pÃ¥ den træning, vi udfører, og det er her, træningslejren rigtigt kommer til sin ret. NÃ¥r jeg er hjemme med alle mine dagligdagspligter, sÃ¥ er der ikke samme mulighed for at restituere fuldt ud, i forhold til den mængde træning jeg udfører. Det kan jeg, nÃ¥r jeg er pÃ¥ træningslejr – væk fra opvasken, indkøbene og støvsugeren. Her er det eneste, jeg skal koncentrere mig om at TRÆNE! (Det er ogsÃ¥ en af grundende til, at jeg ikke har været sÃ¥ aktiv pÃ¥ bloggen ;-))

Fordi det hele er træning, træning, træning, er restitution altafgørende. I løbet af sÃ¥dan 14 hÃ¥rde træningsdage vil man nødvendigvis begynde at føle sig meget træt, og der var tidspunkter, hvor jeg ikke troede det muligt for mig at løfte mig fra sengen, fordi mine ben og arme ikke ville lystre. De føltes som betonklodser, der absolut ikke havde tænkt sig at foretage sig andet end at ligge stille. Men pÃ¥ mirakuløs vis fÃ¥r jeg altid rejst mig – ofte til min egen overraskelse, nÃ¥r jeg to sekunder inden var sikker pÃ¥, der ikke længere var kontakt til benene. Men kroppen er bygget som en vidunder maskine. Den formÃ¥r at gøre ting, man ikke troede var mulige, og pludselig er træningspasset pÃ¥ 10×1000 m i gang.

Screenshot 2014-04-22 22.05.32

Det er det, træningslejren handler om: At finde glæden i trætheden såvel som i træningen, finde ens grænser og skubbe prøvende til dem for at opdage, nøjagtigt hvad man selv er bygget af, og hvor meget man egentlig kan, hvis man vil. Opleve den glæde, træthed kan medfører, og den ekstatiske følelse, når man flyver af sted. Det er grunden til, at jeg tager af sted på træningslejr – selvom det gør, at jeg kommer bagud med mine andre opgaver som f.eks. at skrive blogindlæg til jer :-)

MÃ¥ske det kunne inspirer dig til at tage pÃ¥ en fysisk aktiv ferie med din bedre halvdel, veninde eller familie. For træningslejr er i det store hele bare en fysisk aktiv ferie – en MEGET FYSISK AKTIVT FERIE 😉

God træning derude :-)

underskrift2