Drop down and give me thirty! 2-3

Billede

Skærmbillede 2014-10-06 kl. 21.23.12

Anden del – motivation

Der findes ingen ens mennesker – heldigvis…og det betyder ogsÃ¥, at vi bliver motiveret af forskellige ting/personer/typer.  Da jeg skrev sidste indlæg havde jeg en klar ide om, hvad jeg ville fortælle i dette indlæg, men en snak med en kollega, gav mig ideen til endnu et indlæg i samme dur. SÃ¥ ja, du slipper ikke sÃ¥ nemt, jeg smutter lige endnu et indlæg ind og vupti – en serie af tre afsnit om MOTIVATION.

Egentlig ville jeg i det her indlæg give dig forskellige hjælpemiddeler til at motivere dig til træne, men før du får dem, så ville jeg lige gennemgå de forskellige trænertyper. De har nemlig en stor effekt på din lyst til at træne. Og det handler ikke nødvendigvis om det er en god eller dårlig træner, men mere om træneren passer til dig.

Militær typen. Vi kender alle sergeant-typen, instruktøren som tager fuldstændig over og selvom du faktisk ER superwomen, falder du straks til jorden og begynder at give dig til at lave 30 armbøjninger nÃ¥r der bliver rÃ¥bt “drop down and give me thirty” i ren frygt. I øjeblikket tænker du nok “hvad laver jeg her”, men inderst inde sÃ¥ ved du, at det er lige netop derfor du endnu engang er mødt op til timen – fordi du har brug for at lægge hjernen og blive presset helt ud til kanten – der hvor der ikke er plads til ynk og selvmedlidenhed. Jeg mÃ¥ jo nok indrømme jeg selv rammer ind i denne katagori. Med øgenavne som nazi-kvinden, sÃ¥ kan jeg vist ikke helt løbe fra det. Men frygtindgydende ville jeg nok ikke kalde mig :-)

Selvtillidsboosteren. Hvem elsker ikke positiv feedback – træneren er med dig fra start til slut. Du får masser af skulderklap og du vil altid komme hjem med en god oplevelse. Hvis du er en snedig fætter, som har masser af gode undskyldninger klar, så er det nok en dårlig kombi. Men hvis du netop motiveres af den positive feedback og proces, er dette helt klart en træner for dig.

Hoptimisten. Instruktøren som selv elsker at træne, de er med i al træningen. De retter dig sjældent, da de har travlt med at give den max gas selv. Og de giver den virkelig gas, for denne type er en energibombe uden lige. Energiniveauet er så sprudlende og smittende, at du selv kommer i hopla og gør alt for at følge med.

My way or the highway. Du skal ikke forvente ros, ris eller noget snak i det hele taget. Du er kommet for at træne og intet andet.

 Der er mange flere typer og der er positive og negative ting ved dem alle.

Det vigtigste er, at du finder du af hvem af disse der får dig til at møde op uge efter uge til træning. Er du til sergeant-typen, selvtillidboosteren, hoptimisten eller my or the highway? Det er ikke nok at finde den rette træningsform, instruktøren er mindst lige så vigtig.

Stay tuned for 3. og sidste del af motivationsserien, hvor jeg giver dig forskellige fif til at komme ud af døren og finde glæden ved træning :-) Hvis du har brug for et lille motivationsfix promte, så læs en af mine tidligere blogs HER :-)

 

Believe me – we all love to move

 

underskrift2

Motivation er en pudsig fætter 1-2

Billede

Skærmbillede 2014-10-04 kl. 21.41.13Første del af to om motivation

Min motivation for at skrive her pÃ¥ bloggen har virkelig været dalende de sidste par mÃ¥neder og det har sjovt nok været den tid hvor jeg har været allermest presset – mÃ¥ den gode mÃ¥de.

Lige siden jeg blev færdig pÃ¥ studiet, har jeg løbet fra den ene spændende ting til den anden. Jeg har i løbet af hele mit studie levet i frygten for at mit ellers sÃ¥ spændende studie (i følge mig selv)  ville være nyttesløst nÃ¥r jeg endelig var udklækket kandidat. Denne frygt medvirkede ogsÃ¥ til at jeg startede mit eget firma, da jeg i sÃ¥ fald aldrig ville være helt arbejdsløst – heraf sÃ¥ THL Training dagens lys. Det gik super fint i flere Ã¥r og min indre stemme var super glad for at jeg fik taget mig sammen (med lidt hjælp fra min søster) til at starte THL Training. Min hobby og drøm har altid været at hjælpe mennesker med at finde lysten til at være fysisk aktiv, sÃ¥ hvorfor ikke tjene lidt penge pÃ¥ det under studiet :-)

Tilbage til motivationen, for jeg endte med at oprette denne utrolig fantastisk blog..ha ha, klap dig selv fÃ¥ skulderen, og jeg var sÃ¥ ufattelig motiveret til at fÃ¥ din til at flyde. Jeg havde masser pÃ¥ hjertet og det gik fint derud af. Lige indtil specialet var pÃ¥ sit højeste, sÃ¥ røg fokus, men…den kom tilbage, da jeg sjovt nok havde fÃ¥et 12 og selvfølgelig ville dele det med HELE verden 😉 Og motivationen var ogsÃ¥ fint i top, da jeg nød 3 fantastiske uger pÃ¥ Mallorca med min træningsbuddy Beks. Her var der tid til at skrive blog, træne, slappe lidt af og bare nyde livet og næsten intet arbejde. Skærmbillede 2014-10-04 kl. 21.57.47

BOOM – ud pÃ¥ arbejdsmarket og tidsoptimering lige i hovedet pÃ¥ den ellers meget afslappede atlet som lige var kommet hjem i en næsten zen-ligende tilstand.

Fællesbillede[10] til nyhedsbrevI flere Ã¥r havde jeg arbejde som konsulent for Danish Sports Academy og nu fik jeg tilbud drømmejobbet. Træningsvejleder hos DSA samtidigt med at jeg kunne lege rundt med mit eget – perfekt sammensætning….troede jeg. For jeg er mÃ¥ske en smule optimistisk af og til. Og her kommer motivationen ind igen. Jeg fik travlt, sÃ¥dan rigtig travlt, men pÃ¥ den super fede mÃ¥de. Jeg elsker mit nye arbejde og jeg elsker mit eget firma. Og det ville ogsÃ¥ være super perfekt sammen, hvis jeg sÃ¥ ikke ogsÃ¥ lige syntes at jeg stadig skal træne rigtig meget. Med en rigtig presset hverdag, har der simpelthen ikke været overskud til bloggen.

VUPTI – 2 dages sygdom under dynen og motivationen var i top :-)

Skærmbillede 2014-10-04 kl. 21.27.16

Jeg lever af at motivere mennesker og jeg elsker det, men alle mennesker har svært ved at finde motivationen frem og her skal der oftes lidt ro i hovedet for at kunne finde plads til motivationen. De to dage uden træning tændte en gnist og jeg er tilbage pÃ¥ tasterne :-) SÃ¥ kom endelig tilbage pÃ¥ bloggen i slutningen af ugen – for der vil det handle om at finde motivationen til træning – for det er jeg ekspert i 😉

underskrift2