Kom godt i gang med de to hjul

Billede

Screenshot 2014-04-24 00.13.33Løb har længe været den ’go to’-træning og hvor mange gange har du ikke prøvet at kickstarte en træningsperiode med at smide løbeskoene på. Med ingen transporttid og en meget tidseffektiv træning er det nemt at gå til og på mange måder perfekt for den travle. Men rigtig mange “løber” ind i skader og oplever, hvor frustrerende det er, at være løbeskadet. Skaden sker oftest lige, når formen er begyndt at rykke sig – ofte fordi du nok har givet den lidt for meget gas eller er gået for hurtigt frem, fordi det gik jo lige så godt.

 

Det resulterer i, at mange får en dårlig oplevelse med løb – og dermed en dårlig oplevelse med det at begynde at træne. Jeg oplever ofte, at løbere snakker negativt om løb: Det er kedeligt, hårdt og de har svært ved at tage sig sammen til at komme af sted. Når jeg så spørger dem, om hvorfor de i det hele taget løber, så er det sjældent, fordi de elsker det. So why do it? Grundprincippet i min træningsfilosofi er, at du skal opleve glæden ved fysiske aktivitet, men det er meget svært, hvis du egentlig ikke kan lide sporten, du udøver. Derfor kommer jeg nu med et alternativ til dig, der gerne vil træne godt, grundigt, hårdt og hurtigt, men også gerne vil undgå de værste skader: Cykling!

 

Som triatlet er jeg selvfølgelig stor fan af cykling, men mange kvinder er lidt skræmt at de to hjul – hvilket er pudsigt nok, da vi danskere er kendt for vores brug af cykler. Der er selvfølgelig forskel pÃ¥ damecyklen og raceren, men cykling er ikke noget nyt, du skal lære – you know, how to do it.

 

Her får du lige 4 hurtige facts omkring cykling:

 

  1. Det er en meget skånsom træningsform. Du vil derfor sjældent blive alvorligt skadet.

 

  1. Din vægt betyder ikke noget. Som løber bliver du straffet hårdt i knæ og med belastning, hvis du vejer over gennemsnittet, og det kan være meget demotiverende. Ved cykling bliver de store lår en fordel, som gør, at du nemmere kan presse en masse watt ud i pedalerne.

 

  1. Jo, det er lidt dyrere at komme i gang med i forhold til løb, men tro mig, du kommer til at ELSKE din cykel. Jeg kender folk, der begyndte at ae den, give den et navn, ja på mange måder faktisk fik sig et nyt kæledyr i sin jernhest. I kommer ud og ser verden sammen. I vil have dage, hvor I flyver, frie som fuglen og er unstoppable, og dage hvor I kæmper jer af sted med vinden i ansigtet og blytunge benene. Ofte er det den sidste type dage, du husker, fordi du simpelthen er blevet stærkere, sejere og har fundet fighteren i dig selv.

 

Cyklen gør noget ved dig som kvinde.

 

  1. Til sidst en ting som man absolut ikke skal undervurdere: Vi kvinder elsker at snakke! På cafe, i byen, på arbejdet, i butikker, i sofaen – og mens vi træner. Det er selvfølgelig også muligt at gøre under løb, men det er sjældent, vi har så meget overskud på løb, at vi samtidig kan bruge den tid på at bitche over chefen, kæresten eller familien. Men damer: Det kan man på cyklen.

1390660_696892313726959_3472193064048115590_n

Der er ufattelig mange grunde til at cykle, og jeg vil gøre mit bedste for at få dig ud på de to hjul. For jeg lover dig, it is a whole new world …. og den ligger der og venter på dig og din nye bedste ven.

 

Så følg med på bloggen over sommeren, så vi jeg guide dig til køb af cyklen, gear du skal bruge, ruter du skal kende og træningen du skal køre :-)

 

Er du med ?

underskrift2

The blog is back in business

Billede

10425022_10152975483044327_8796075339058582682_nDet er knap seks måneder siden jeg sidst skrev et blogindlæg. Siden februar har mit liv været fyldt med træningsglæde, træningskampe, træningsskader og træningssejre, og jeg har derfor ikke fået skrevet mine blogindlæg, som jeg så gerne vil. Men NU er tiden dog kommet til at gå i gang igen :-) Mit lange blogfravær betyder, at jeg er sprængfyldt med gode råd og ideer til at komme i topform, tips og tricks til træning, og fif og kneb til at finde glæden ved og i motion. Jeg ikke kan vente med at dele det med DIG!

 

Så her kommer en forsmag på, hvad du kan forvente dig af bloggen det næste stykke tid:

 

  1. Et opgør med løb som den nemmeste og derfor mest udbredte form for opstartsmotion – jeg vil i stedet give gode råd til at bruge cyklen, der i min verden bare er en genial træningsform, der kan udkonkurrere løb på næsten alle måder. Hvorfor? Hvordan? Og vigtigst, hvordan kommer du i gang? – Læs med på bloggen de næste par uger :-) Inden august er omme, vil du kunne være en rigtig cykelmyg med tabte kilo, bedre humør og mere tid til vennerne end nu – I PROMISE!
  2. En lille intro til forskellige typer af vennegrupper, og hvordan de hver især kan være guld værd for dig i forhold til din træning, dine ambitioner og din motivation. Jeg har selv en masse forskellige venindegrupper, og de har alle sammen uundværlige for mig, da de har nogle helt særegne egenskaber, som hjælper mig alt efter, hvilke udfordringer jeg står overfor. FRIENDS ARE THE BEST THING EVER! Så, følg med og se, hvordan dine venner måske er de skjulte esser på hånden, der kan gøre forskellen for, at du denne gang når dine mål.

 

Der ud over er det selvfølgelig en blog fyldt med personlige historier og hyggelige indslag som en plejer. :-) SÃ¥, selvom sommeren er en grÃ¥ en af slagsen, kan den sagtens blive en god en af slagsen – and I CAN’T WAIT! Ses vi?

 

underskrift2