Kom godt i gang med de to hjul

Screenshot 2014-04-24 00.13.33Løb har længe været den ’go to’-træning og hvor mange gange har du ikke prøvet at kickstarte en træningsperiode med at smide løbeskoene på. Med ingen transporttid og en meget tidseffektiv træning er det nemt at gå til og på mange måder perfekt for den travle. Men rigtig mange “løber” ind i skader og oplever, hvor frustrerende det er, at være løbeskadet. Skaden sker oftest lige, når formen er begyndt at rykke sig – ofte fordi du nok har givet den lidt for meget gas eller er gået for hurtigt frem, fordi det gik jo lige så godt.

 

Det resulterer i, at mange får en dårlig oplevelse med løb – og dermed en dårlig oplevelse med det at begynde at træne. Jeg oplever ofte, at løbere snakker negativt om løb: Det er kedeligt, hårdt og de har svært ved at tage sig sammen til at komme af sted. Når jeg så spørger dem, om hvorfor de i det hele taget løber, så er det sjældent, fordi de elsker det. So why do it? Grundprincippet i min træningsfilosofi er, at du skal opleve glæden ved fysiske aktivitet, men det er meget svært, hvis du egentlig ikke kan lide sporten, du udøver. Derfor kommer jeg nu med et alternativ til dig, der gerne vil træne godt, grundigt, hårdt og hurtigt, men også gerne vil undgå de værste skader: Cykling!

 

Som triatlet er jeg selvfølgelig stor fan af cykling, men mange kvinder er lidt skræmt at de to hjul – hvilket er pudsigt nok, da vi danskere er kendt for vores brug af cykler. Der er selvfølgelig forskel pÃ¥ damecyklen og raceren, men cykling er ikke noget nyt, du skal lære – you know, how to do it.

 

Her får du lige 4 hurtige facts omkring cykling:

 

  1. Det er en meget skånsom træningsform. Du vil derfor sjældent blive alvorligt skadet.

 

  1. Din vægt betyder ikke noget. Som løber bliver du straffet hårdt i knæ og med belastning, hvis du vejer over gennemsnittet, og det kan være meget demotiverende. Ved cykling bliver de store lår en fordel, som gør, at du nemmere kan presse en masse watt ud i pedalerne.

 

  1. Jo, det er lidt dyrere at komme i gang med i forhold til løb, men tro mig, du kommer til at ELSKE din cykel. Jeg kender folk, der begyndte at ae den, give den et navn, ja på mange måder faktisk fik sig et nyt kæledyr i sin jernhest. I kommer ud og ser verden sammen. I vil have dage, hvor I flyver, frie som fuglen og er unstoppable, og dage hvor I kæmper jer af sted med vinden i ansigtet og blytunge benene. Ofte er det den sidste type dage, du husker, fordi du simpelthen er blevet stærkere, sejere og har fundet fighteren i dig selv.

 

Cyklen gør noget ved dig som kvinde.

 

  1. Til sidst en ting som man absolut ikke skal undervurdere: Vi kvinder elsker at snakke! På cafe, i byen, på arbejdet, i butikker, i sofaen – og mens vi træner. Det er selvfølgelig også muligt at gøre under løb, men det er sjældent, vi har så meget overskud på løb, at vi samtidig kan bruge den tid på at bitche over chefen, kæresten eller familien. Men damer: Det kan man på cyklen.

1390660_696892313726959_3472193064048115590_n

Der er ufattelig mange grunde til at cykle, og jeg vil gøre mit bedste for at få dig ud på de to hjul. For jeg lover dig, it is a whole new world …. og den ligger der og venter på dig og din nye bedste ven.

 

Så følg med på bloggen over sommeren, så vi jeg guide dig til køb af cyklen, gear du skal bruge, ruter du skal kende og træningen du skal køre :-)

 

Er du med ?

underskrift2

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>