Let’s RIDE – SÃ¥dan træner du godt pÃ¥ din cykel

Billede

Skærmbillede 2014-10-04 kl. 21.25.28Indtil nu har mine blogs handlet om, hvordan du fandt den rette cykel, hvordan du kom godt i gang med at cykle og i den seneste blog præsenterede jeg lidt slang og generelt know how, der var godt for dig at kende. Denne gang tager vi skridtet videre – jeg vil indvie dig i, hvordan du bedst træner pÃ¥ din nye bedste ven :-)

Træningens første tid

De første par ture på din cykel skal du ikke tage så seriøst – BARE KOM AFSTED. Det handler mest om dig og landevejen. I starten føles det meget grænseoverskridende at cykle på racercyklen, og mange af svingene foregår i sneglefart, but all that will change. Det handler kun om øvelse og gentagelse. Jo flere træningspas – jo bedre.

Når det begynder at blive helt naturligt at iføre dig stramtsiddende lycra (og nej, jeg refererer ikke til din egen Fifty Shades of Grey-performance ;-)), så er det tid til at få lidt mere struktur i træningen. Opdel din cykeltræning i forskellige kasser:

  • Den korte og hÃ¥rde. Her kan du fx køre bakkeintervaller. Træningen skal vare max 1,5 time og kan gøres pÃ¥ en hverdag eller som transport. Den er kendetegnet ved høj puls, korte intervaller (30 sekunder max, 2,5 min pause) og laaaange pause J
  • Den lange og drænende tur. Her fÃ¥r du nogle kilometer i sadlen – ikke nødvendigvis i høj hastighed, men mere i lange, seje træk. Det kan medføre en lettere øm popo. Træningen er kendetegnet ved at vare mere end 1,5 time, sÃ¥ sørg for at gøre det i weekenden.

 

Ti små cyklister kom til et lyskryds frem…

Som i den forrige blog anbefaler jeg stadig, at du finder en cykelmakker til de første ture, men nÃ¥r du er klar og ikke længere føler dig sÃ¥ usikker pÃ¥ cyklen, sÃ¥ hop med i en lidt større gruppe. I starten vil du sikkert syntes, det er svært at sidde sÃ¥ tæt, og mÃ¥ske føle, at de andre er utrolig nærgÃ¥ende 😉 Og ja det kan være, fordi de kan lide dig, men det er (desværre) oftest, fordi det er rigtig vigtigt, at man cykler stabilt og tæt, nÃ¥r man er flere om pladsen pÃ¥ vejen.

Der findes allerede nu mange kvindecykelnetværk og grupper, hvor der er plads til alle niveauer – ogsÃ¥ dig som aldrig har cyklet før. Der kommer flere og flere cykel-ildsjæle som jeg, der brænder for at fÃ¥ lige netop DIG ud pÃ¥ de to hjul. Et sted, du fx kan tjekke ud er tirsdagstræningen i Wellcome Fitness, hvor entusiaster mødes og kører af sted, men der er som sagt masser af sÃ¥danne initiativer, sÃ¥ find en gruppe, der passer godt ind i din hverdag og rytme. Et godt sted at starte kan være netværksgruppen.

Bliv bedre på cyklen

Her kommer til sidst 3 gode råd så du kan få en stadig bedre cykeltræning :-):

  1. Nice and easy – forhold dig i ro. Rigtig mange cykler ujævnt og uroligt. De rejser sig fra sadlen, sætter sig igen, bremser lidt op eller øger hastigheden pludseligt. Det gør dig imidlertid mere træt, og forhindrer dig i at opleve et flow i din træning. Hvis du finder det svært at foreholde dig i ro på cyklen, så kan det være et hint til, at du skal have hjælp til at indstille cyklen på en lidt anden måde. Det kan du få gjort hos en cykelsmed, eller der, hvor du købte din cykel.
  1. Look ahead – fokuser på din rute. Sørg for at se laaangt frem på vejen, og vær generelt opmærksom på trafikken. Jo mere du ser, jo mere sikker er du, så puds brillerne og hold øjnene på vejen.
  1. One step at a time – opdel din tur i bidder. I starten er det bare skønt at komme væk fra byen, og du opdager, hvor langt du egentligt kan komme pÃ¥ cyklen i forhold til løb. Senere kan det dog godt blive lidt trivielt bare at cykle derudaf, sÃ¥ sørg for at opdele turen. Hav for eksempel et mÃ¥l, du cykler ud til og hjem fra, fx bageren i Hornbæk, der skulle være fantastisk, gerne langt væk, det virker altid for mig :-) Eller sørg for at fÃ¥ nogle intervaller ind, sÃ¥ du fÃ¥r brudt køreturen op i dele af fx 2 min. intensiv cyklen, 2 min. roligt, eller 500 meters spurt og 500 meters roligt tempo.

Nu er du forhåbentlig kommet så langt, at du er kommet op på sadlen og ud på det danske landeveje. Hurra for dig – og et stort nederlag til din sofaløve! :-)

 

Så skal der trænes igennem :-)

I næste blog vil jeg komme med nogle rÃ¥d til, hvordan en typisk træningsuge kan se ud for dig som nybegynder. Jeg vil komme med nogle bud pÃ¥ gode, simple intervalopdelinger, nogle gode ruter og en masse andre godter selvfølgelig :-) Og bare vent…. det kommer ikke kun til at handle om cykling det hele. Soon SEX and The City tema 😉

 

Keep Pedaling

underskrift2

There is a FIRST for everything

Screenshot 2014-04-24 00.10.01

 

Din første cykeltur pÃ¥ raceren…. Wow, thats scary! SÃ¥ mange ting kan gÃ¥ galt, men du glæder dig som et lille barn… eller mÃ¥ske rettere sagt, som en kvinde, der lige har købt en ny taske, og bare har ventet pÃ¥ en lejlighed til at bruge den.

The only difference between me and you is training

Alle gode cykelryttere har haft en første gang på raceren, lige som du nu er ved at få det, og der er to ting, som de har brugt tid på at træne i begyndelsen, fordi det bare skal sidde der!

  1. At komme ud af sine kliksko! Før du kører, så tjek, om du kan komme ud af dine kliksko. Jeg oplever ofte, at det er kvinders største frygt – at falde i et lyskryds, fordi skoen sidder fast. (Hvis det sker, så husk på – we have all been there ;-)) Stil dig op ad et gelænder eller lignende, hvor du kan holde godt fast, og begyndt at klikke ind og ud, igen og igen. Du finder hurtig ud af du har en yndlingsfod, dvs. den fod, hvor det følelse mest naturligt at klikke ud. Det er din såkaldte standfod, dvs. den fod, du automatisk vil lægge al vægten på, og den, du uden at tænke over det vil klikke ud, når du nærmer dig et lyskryds. Selvom du finder dig en yndlingsfod, så øv dig også på at klikke ud med den anden fod – trust me – det skal du! Det er ofte der, det går galt, når vægten lige er tippet til den forkerte side ved krydset, og du bogstaveligt talt er fanget på den forkerte fod.
  1. At skifte den satans slange! Det kan jo ske at du punktere, så ØV dig lige, så du ikke er på helt bar bund laaangt væk hjemmefra. Hvis du er i tvivl, så har Webike sammen med Specialized lavet en rigtig fin, lille hjælpebog, der guider dig. (Sådan én skal jeg nok også komme med snart her på bloggen, så du kan blive klogere på at skifte dæk fra din sengekant i nattøj J). Hjælpebogen ligger i alle Webike butikker, den nærmeste i KBH er i Brønshøj.

Nøglen til succes er forberedelse

Når din første cykeltur bliver en bragende succes, så er det fordi, du har styr på dit shit, og har forberedt dig godt (og så, selvfølgelig, fordi du er en super kompetent og tjekket kvinde!). Når du træder i pedalerne første gang, skal du sørge for at have følgende ting pakket i baglommen:

Mobil, penge og sygesikring
Slange, dækjern og pumpe
Evt. vest og eller løse ærmer

Dernæst er det en god ide at have en plan for, hvor du skal hen. Din første tur behøver ikke at være sÃ¥ lang – det er vigtigere at komme ud og fÃ¥ vind i hÃ¥ret – men det er godt med en planlagt rute, sÃ¥ du ved, hvor langt og hvor du skal køre hen. Find gerne en træningsmakker! Du har helt sikkert en veninde som cykler – ring til hende og lav en træningsdate.

Screenshot 2014-04-24 00.12.40

Cykel-parlør

NÃ¥r nu du sidder pÃ¥ sadlen og er kommet ud pÃ¥ landevejen, vil du helt sikkert møde andre, seje ryttere. Det er derfor godt at kende lidt basal cykelslang, sÃ¥ du ikke er pÃ¥ bar bund nÃ¥r der bliver rÃ¥bt af dig – og yes, de vil rÃ¥be! Ikke fordi du gør noget forkert, men bare sÃ¥ du kan høre, at de kommer 😉 Her kommer derfor din private mini-parlør til cykelverdens sprog:

 

Forfra – hvis din makker råber forfra, så betyder det, at der kommer en modkørende forfra og du skal se op, så I ikke køre ind i hinanden.

 

Bagfra – hvis du høre nogle råbe bagfra, så er det sjovt nok, fordi de kommer op bagfra og overhæler dig venstre om. Lad vær med at se dig tilbage! Hvis du køre ved siden er nogle så sæt farten lidt op, kør foran din makker og hold til højre, så ligger I nemlig på en linje og de kan overhale uden problemer.

 

Se op – der er noget, du skal holde øje med, og måske reagere på.

 

Se ned – der ligger sandsynligvis noget pÃ¥ vejen, eller der er et hul, som du skal køre udenom.

 

Bil bagfra – ja, der kommer en bil bagfra. Det vigtigt, at I kommer så langt over i højre side, så de kan overhale, uden I bliver kørt ned.

 

En og en – det betyder, at der ikke er plads til, at I kan køre ved siden af hinanden, sÃ¥ kom ind pÃ¥ en linje.

 

To og to – så er der plads til, at I kan køre ved siden af hinanden.

 

Klap i mÃ¥sen (yes, du læste rigtigt) – nÃ¥r en forankørende klapper sig selv i røven, sÃ¥ er det ikke et kinky forspil, det er fordi, der er noget du skal passe pÃ¥ i den side. Derfor, hold øje med den side. Det kan bÃ¥de være modkørende, grene, biler eller lignede. (Hvis det ikke er tilfældet, sÃ¥ er det mÃ¥ske et kinky forspil, og sÃ¥ er din cykeltræning lige blevet en tand mere spændende J).

 

Peger på jorden – det er den dovne eller mangel på lufttegn om, at der er et hul eller lignende på jorden, du skal være opmærksom på.

 

At side på hjul – det betyder at du ligger i lige røven på den forankørende. Du får læ og det betyder du faktisk sagtens kan køre med folk som er hurtigere end dig J

 

At være i front – det er, når du sidder forrest i gruppen, og det er dig, der tager vinden. Det er oftest dem, som har hårdest, og det er derfor en god ide at skiftes.

 

Det var lige de vigtigste fraser og begreber – der er masser af dem 😉

 

En sidste lille ting – DU SKAL IKKE HAVE UNDERBUKSER UNDER DINE CYKELBUKSER! BASTA BUM – ingen diskussion. For at fÃ¥ mindst mulig ondt, skal der være mindst mulig friktion – soooo: Drop that g-string 😉

 

Keep pedaling 😉

 

underskrift2

You can’t buy happiness but you can buy a bike and that’s pretty close

 

Skærmbillede 2014-10-04 kl. 21.20.40Dagens blog giver dig lidt indsigt i, hvad du skal kigge efter på din allerførste shoppetur to the bikestore. Du ved godt, at cykling er en udstyr sport, og nej, det er ikke billigt. But who are we kidding – VI KVINDER ELSKER JO AT SHOPPE :-)

 

Så her kommer lidt hjælp til, hvad du skal kigge efter på din jagt efter din første racercykel. Så vil du minde mere om en cykel-prof end en cykel-begynder, når du hopper ned i butikken første gang.

En cykel er ikke bare en cykel – den består af mange forskellige ting, du skal kende lidt til:

  1. Geargruppe

Geargruppen er i bund og grund det, der gør, at du har nogle gear at vælge mellem. Det er vigtigt, at geargruppen ikke bliver for billig, for du vil bande lortet langt væk under dine ture, hvis gearet ikke virker. Jeg ville personligt starte med typen Shimano Tiagra fra 2016 eller Shimano 105. De giver en rigtig fin starter geargruppe, som du vil blive glad for. Oftes køber du en komplet cykel og det godt at sikre sig at delene er fra samme gruppe. Du kan altsÃ¥ risikere at der pÃ¥ din komplette cykel er en Shimano Tiagra bagskifter, men en billig krans , bremser og kæde – og det er jo ikke godt..

  1. Styret

I forhold til styret er det vigtige at få den rigtige bredde for at få den rette komfort og de rette styreegenskaber. Dette gør cyklen nemmere at styre (risiko for fald mindskes – WE LIKE). Bredden af styret skal passe til din skulderbrede sådan ca.

  1. Sadlen

Hvad angår sadler, så er folk utroligt forskellige. Der findes et hav af valgmuligheder, som du kan kigge på, og det er virkelig vigtig, at den passer, da du skal bruge mange timer på den, og tro mig, IT WILL HURT – A LOT! Du skal være opmærksom på at finde den rigtige sadelbredde. Vi har forskellige bredde på siddeknoglerne, så det kan være en videnskab. Der findes sågar et ASS-O-METER – jep, du læste rigtigt :-) Vælg også sadel efter, hvor aggressivt(hvis dit styr er langt nede i forhold til sadlen) du sidder. Især mærket Specialized har rigtige mange valgmuligheder til kvinder – så der er helt klart en, der passer lige præcis din rumpet. Personligt ville jeg kigge efter en med hul i midten, da det kan aflaste mellemkødet. Ellers er det spørgsmål om at lade din mås prøve sig frem :-)

  1. Rammen

Jeg ville personligt heller købe en lidt bedre ramme end at købe en dyr geargruppe, da geardelene på cyklen bliver slidt (næsten) lige meget, om det er en dyr eller billige geargruppe. En let alu-ramme kan være billigere og lettere end en billig carbon-ramme, dog kan der være mere komfort i en carbon-ramme.

  1. Dæk

Hvis du ikke har fået lært at skifte dæk, så vil det være en god ide at købe nogle punkterfri dæk. Som eksempelvis Schwalbe durano plus eller Specialized Roubaix armadillo elite..

Der er tonsvis af ting, man kan kigge efter, men nÃ¥r alt kommer til alt, sÃ¥ skal du selvfølgelig ogsÃ¥ kunne lide designet 😉 Vi er vel kvinder… Cykling er en udstyrssport, og der skal lægges nogle penge i kassen. Du skal nok forvente at bruge alt mellem 8-10.000kr. Men tro mig, det er alle pengene værd – YOU ARE GONNA LOVE IT :-)

HÃ¥ber du har kunne bruge disse rÃ¥d, hvis du har nogle spørgsmÃ¥l, sÃ¥ skriv endelig en kommentar og vupti, sÃ¥ skal jeg nok svare 😉

underskrift2

When in doubt – pedal it out

DSC_0781Danmark har altid været en nation med forkærlighed til cykling. Vi ser det som en selvfølgelighed at man kan cykle. Vi har sågar 390 kilometres cykelstier bare I København.

Med den unikke danske cykelkultur, findes der masser af muligheder for at bruge din normale transport som træning.

Men hvilken cykel skal DU bruge?

Allerførst skal du finde ud af om du skal ud og købe en ny cykel og hvilken en det skal være?. Hvis du ikke føler det er penge til sådan et køb, så kan du altid bruge din gamle havelåge. Jeg vil dog ikke anbefale at køre meget lange ture, men derimod bruge din daglige transport som træning.

MEN hvis du vil spendere lidt så skal du finde ud af hvilken cykel du skal købe….

Først og fremmest skal du finde ud om du skal have en racercykel eller mountainbike. Så er her kommer en klassisk damebladstest J

 

Er du til the OPEN ROADS? Ja= racer

 

Kan du lide at cykle laaange udmattende ture? Ja= racer

 

Skal træningen være fyldt med spænding? Ja= MTB

 

Har du kampgejs og giver aldrig op? Ja= MTB

 

Elsker du bakker? Ja= MTB

 

Er du bange for at falde? Ja= racer

 

Er du naturelsker? Ja= MTB

 

SÃ¥ nu har du fundet ud af hvilken cykel du skal købe – pÃ¥ onsdag skriver jeg lidt om de forskellige cykler, en to-do liste nÃ¥r du gÃ¥r ned i butikken og lidt om hvad du skal spendere penge pÃ¥ og what not to 😉

Fortæl mig endelig med en kommentar her på bloggen hvilken cykel du har ? :)

Happy riding :-)

underskrift2