There is a FIRST for everything

Screenshot 2014-04-24 00.10.01

 

Din første cykeltur pÃ¥ raceren…. Wow, thats scary! SÃ¥ mange ting kan gÃ¥ galt, men du glæder dig som et lille barn… eller mÃ¥ske rettere sagt, som en kvinde, der lige har købt en ny taske, og bare har ventet pÃ¥ en lejlighed til at bruge den.

The only difference between me and you is training

Alle gode cykelryttere har haft en første gang på raceren, lige som du nu er ved at få det, og der er to ting, som de har brugt tid på at træne i begyndelsen, fordi det bare skal sidde der!

  1. At komme ud af sine kliksko! Før du kører, så tjek, om du kan komme ud af dine kliksko. Jeg oplever ofte, at det er kvinders største frygt – at falde i et lyskryds, fordi skoen sidder fast. (Hvis det sker, så husk på – we have all been there ;-)) Stil dig op ad et gelænder eller lignende, hvor du kan holde godt fast, og begyndt at klikke ind og ud, igen og igen. Du finder hurtig ud af du har en yndlingsfod, dvs. den fod, hvor det følelse mest naturligt at klikke ud. Det er din såkaldte standfod, dvs. den fod, du automatisk vil lægge al vægten på, og den, du uden at tænke over det vil klikke ud, når du nærmer dig et lyskryds. Selvom du finder dig en yndlingsfod, så øv dig også på at klikke ud med den anden fod – trust me – det skal du! Det er ofte der, det går galt, når vægten lige er tippet til den forkerte side ved krydset, og du bogstaveligt talt er fanget på den forkerte fod.
  1. At skifte den satans slange! Det kan jo ske at du punktere, så ØV dig lige, så du ikke er på helt bar bund laaangt væk hjemmefra. Hvis du er i tvivl, så har Webike sammen med Specialized lavet en rigtig fin, lille hjælpebog, der guider dig. (Sådan én skal jeg nok også komme med snart her på bloggen, så du kan blive klogere på at skifte dæk fra din sengekant i nattøj J). Hjælpebogen ligger i alle Webike butikker, den nærmeste i KBH er i Brønshøj.

Nøglen til succes er forberedelse

Når din første cykeltur bliver en bragende succes, så er det fordi, du har styr på dit shit, og har forberedt dig godt (og så, selvfølgelig, fordi du er en super kompetent og tjekket kvinde!). Når du træder i pedalerne første gang, skal du sørge for at have følgende ting pakket i baglommen:

Mobil, penge og sygesikring
Slange, dækjern og pumpe
Evt. vest og eller løse ærmer

Dernæst er det en god ide at have en plan for, hvor du skal hen. Din første tur behøver ikke at være sÃ¥ lang – det er vigtigere at komme ud og fÃ¥ vind i hÃ¥ret – men det er godt med en planlagt rute, sÃ¥ du ved, hvor langt og hvor du skal køre hen. Find gerne en træningsmakker! Du har helt sikkert en veninde som cykler – ring til hende og lav en træningsdate.

Screenshot 2014-04-24 00.12.40

Cykel-parlør

NÃ¥r nu du sidder pÃ¥ sadlen og er kommet ud pÃ¥ landevejen, vil du helt sikkert møde andre, seje ryttere. Det er derfor godt at kende lidt basal cykelslang, sÃ¥ du ikke er pÃ¥ bar bund nÃ¥r der bliver rÃ¥bt af dig – og yes, de vil rÃ¥be! Ikke fordi du gør noget forkert, men bare sÃ¥ du kan høre, at de kommer 😉 Her kommer derfor din private mini-parlør til cykelverdens sprog:

 

Forfra – hvis din makker råber forfra, så betyder det, at der kommer en modkørende forfra og du skal se op, så I ikke køre ind i hinanden.

 

Bagfra – hvis du høre nogle råbe bagfra, så er det sjovt nok, fordi de kommer op bagfra og overhæler dig venstre om. Lad vær med at se dig tilbage! Hvis du køre ved siden er nogle så sæt farten lidt op, kør foran din makker og hold til højre, så ligger I nemlig på en linje og de kan overhale uden problemer.

 

Se op – der er noget, du skal holde øje med, og måske reagere på.

 

Se ned – der ligger sandsynligvis noget pÃ¥ vejen, eller der er et hul, som du skal køre udenom.

 

Bil bagfra – ja, der kommer en bil bagfra. Det vigtigt, at I kommer så langt over i højre side, så de kan overhale, uden I bliver kørt ned.

 

En og en – det betyder, at der ikke er plads til, at I kan køre ved siden af hinanden, sÃ¥ kom ind pÃ¥ en linje.

 

To og to – så er der plads til, at I kan køre ved siden af hinanden.

 

Klap i mÃ¥sen (yes, du læste rigtigt) – nÃ¥r en forankørende klapper sig selv i røven, sÃ¥ er det ikke et kinky forspil, det er fordi, der er noget du skal passe pÃ¥ i den side. Derfor, hold øje med den side. Det kan bÃ¥de være modkørende, grene, biler eller lignede. (Hvis det ikke er tilfældet, sÃ¥ er det mÃ¥ske et kinky forspil, og sÃ¥ er din cykeltræning lige blevet en tand mere spændende J).

 

Peger på jorden – det er den dovne eller mangel på lufttegn om, at der er et hul eller lignende på jorden, du skal være opmærksom på.

 

At side på hjul – det betyder at du ligger i lige røven på den forankørende. Du får læ og det betyder du faktisk sagtens kan køre med folk som er hurtigere end dig J

 

At være i front – det er, når du sidder forrest i gruppen, og det er dig, der tager vinden. Det er oftest dem, som har hårdest, og det er derfor en god ide at skiftes.

 

Det var lige de vigtigste fraser og begreber – der er masser af dem 😉

 

En sidste lille ting – DU SKAL IKKE HAVE UNDERBUKSER UNDER DINE CYKELBUKSER! BASTA BUM – ingen diskussion. For at fÃ¥ mindst mulig ondt, skal der være mindst mulig friktion – soooo: Drop that g-string 😉

 

Keep pedaling 😉

 

underskrift2

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>