Let’s RIDE – SÃ¥dan træner du godt pÃ¥ din cykel

Skærmbillede 2014-10-04 kl. 21.25.28Indtil nu har mine blogs handlet om, hvordan du fandt den rette cykel, hvordan du kom godt i gang med at cykle og i den seneste blog præsenterede jeg lidt slang og generelt know how, der var godt for dig at kende. Denne gang tager vi skridtet videre – jeg vil indvie dig i, hvordan du bedst træner pÃ¥ din nye bedste ven :-)

Træningens første tid

De første par ture på din cykel skal du ikke tage så seriøst – BARE KOM AFSTED. Det handler mest om dig og landevejen. I starten føles det meget grænseoverskridende at cykle på racercyklen, og mange af svingene foregår i sneglefart, but all that will change. Det handler kun om øvelse og gentagelse. Jo flere træningspas – jo bedre.

Når det begynder at blive helt naturligt at iføre dig stramtsiddende lycra (og nej, jeg refererer ikke til din egen Fifty Shades of Grey-performance ;-)), så er det tid til at få lidt mere struktur i træningen. Opdel din cykeltræning i forskellige kasser:

  • Den korte og hÃ¥rde. Her kan du fx køre bakkeintervaller. Træningen skal vare max 1,5 time og kan gøres pÃ¥ en hverdag eller som transport. Den er kendetegnet ved høj puls, korte intervaller (30 sekunder max, 2,5 min pause) og laaaange pause J
  • Den lange og drænende tur. Her fÃ¥r du nogle kilometer i sadlen – ikke nødvendigvis i høj hastighed, men mere i lange, seje træk. Det kan medføre en lettere øm popo. Træningen er kendetegnet ved at vare mere end 1,5 time, sÃ¥ sørg for at gøre det i weekenden.

 

Ti små cyklister kom til et lyskryds frem…

Som i den forrige blog anbefaler jeg stadig, at du finder en cykelmakker til de første ture, men nÃ¥r du er klar og ikke længere føler dig sÃ¥ usikker pÃ¥ cyklen, sÃ¥ hop med i en lidt større gruppe. I starten vil du sikkert syntes, det er svært at sidde sÃ¥ tæt, og mÃ¥ske føle, at de andre er utrolig nærgÃ¥ende 😉 Og ja det kan være, fordi de kan lide dig, men det er (desværre) oftest, fordi det er rigtig vigtigt, at man cykler stabilt og tæt, nÃ¥r man er flere om pladsen pÃ¥ vejen.

Der findes allerede nu mange kvindecykelnetværk og grupper, hvor der er plads til alle niveauer – ogsÃ¥ dig som aldrig har cyklet før. Der kommer flere og flere cykel-ildsjæle som jeg, der brænder for at fÃ¥ lige netop DIG ud pÃ¥ de to hjul. Et sted, du fx kan tjekke ud er tirsdagstræningen i Wellcome Fitness, hvor entusiaster mødes og kører af sted, men der er som sagt masser af sÃ¥danne initiativer, sÃ¥ find en gruppe, der passer godt ind i din hverdag og rytme. Et godt sted at starte kan være netværksgruppen.

Bliv bedre på cyklen

Her kommer til sidst 3 gode råd så du kan få en stadig bedre cykeltræning :-):

  1. Nice and easy – forhold dig i ro. Rigtig mange cykler ujævnt og uroligt. De rejser sig fra sadlen, sætter sig igen, bremser lidt op eller øger hastigheden pludseligt. Det gør dig imidlertid mere træt, og forhindrer dig i at opleve et flow i din træning. Hvis du finder det svært at foreholde dig i ro på cyklen, så kan det være et hint til, at du skal have hjælp til at indstille cyklen på en lidt anden måde. Det kan du få gjort hos en cykelsmed, eller der, hvor du købte din cykel.
  1. Look ahead – fokuser på din rute. Sørg for at se laaangt frem på vejen, og vær generelt opmærksom på trafikken. Jo mere du ser, jo mere sikker er du, så puds brillerne og hold øjnene på vejen.
  1. One step at a time – opdel din tur i bidder. I starten er det bare skønt at komme væk fra byen, og du opdager, hvor langt du egentligt kan komme pÃ¥ cyklen i forhold til løb. Senere kan det dog godt blive lidt trivielt bare at cykle derudaf, sÃ¥ sørg for at opdele turen. Hav for eksempel et mÃ¥l, du cykler ud til og hjem fra, fx bageren i Hornbæk, der skulle være fantastisk, gerne langt væk, det virker altid for mig :-) Eller sørg for at fÃ¥ nogle intervaller ind, sÃ¥ du fÃ¥r brudt køreturen op i dele af fx 2 min. intensiv cyklen, 2 min. roligt, eller 500 meters spurt og 500 meters roligt tempo.

Nu er du forhåbentlig kommet så langt, at du er kommet op på sadlen og ud på det danske landeveje. Hurra for dig – og et stort nederlag til din sofaløve! :-)

 

Så skal der trænes igennem :-)

I næste blog vil jeg komme med nogle rÃ¥d til, hvordan en typisk træningsuge kan se ud for dig som nybegynder. Jeg vil komme med nogle bud pÃ¥ gode, simple intervalopdelinger, nogle gode ruter og en masse andre godter selvfølgelig :-) Og bare vent…. det kommer ikke kun til at handle om cykling det hele. Soon SEX and The City tema 😉

 

Keep Pedaling

underskrift2

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>